zaterdag 25 oktober 2014

Elsbeth Witt - Koffie Verkeerd


Laura werkt in een leuk koffietentje in het hart van Utrecht. Samen met haar beste vriendin werkt ze hier fulltime. Iris heeft haar droomvent al gevonden, bij Laura staat de liefde op een laag pitje. Of beter gezegd, het pitje is uit. Ze wil alleen maar een lange jongen met blonde krullen en sproetjes. De knappe Tunesische Malik, gooit roet in het eten. Hij komt dagelijks een espresso bestellen bij Laura. Ze kan niet langer negeren dat ze het echt een ontzettend leuke man vindt. Dan komt ze ineens haar oude vlam Nick tegen. Ook hij blijkt nog steeds erg leuk te zijn. Nu weet ze niet meer voor wie ze moet gaan.  Laura is een typische onhandige en verlegen meid die niet weet hoe ze met mannen om moet gaan. Daar kan ik me goed in verplaatsen. Ik voelde haar schaamte op sommige punten gewoon.

Koffie Verkeerd is het eerste deel van een trilogie die zich afspeelt in de koffiebar Barista!. Ik vind het echt een ontzettend leuk idee omdat koffietentjes zoveel charme hebben. Ze zijn gezellig en knus en het ruikt er altijd heerlijk. Het leest zo leuk omdat alles wat daar gebeurt heel realistisch beschreven is. Van hoe je hartjes in melkschuim maakt tot welke smaak muffins Iris bakt. En kan iemand mij vertellen waar dat geheime kaasfonduecafé is waar alleen Utrechters van weten? Ik moet daarheen namelijk.

Het verbaasde me echt dat het boek zo kort was, net tweehonderd pagina's. Dat is te merken. Sommige scènes zijn zo gehaast dat ik niet genoeg tijd had om mee te leven met de personages. Begin ik eindelijk de romantiek te voelen, is het voorbij. Daarnaast zijn de personages erg vlak, helemaal voor een trilogie. Het verhaal is niet constant genoeg. Sommige dingen zijn heel leuk beschreven, anderen zijn zo kort dat ik het gevoel heb dat ik iets mis.
Ik had gehoopt dat de romantische scènes lekker zoetsappig zouden zijn zodat ik er helemaal bij weg kon zwijmelen. Ook dat is niet gebeurd. Weinig details maken dit boek tot een oppervlakkige roman.

Het is een leuk boek om tussendoor te lezen, maar absoluut geen bestseller. In de andere twee boeken Zoete Inval en Troost, volg je de andere twee barista's, Iris en Sophie. Ik twijfelde eerste of ik de andere boeken wilde lezen. Maar er is zo'n gigantische cliffhanger aan het einde van dit deel, dat ik wel verder moét lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen