woensdag 8 oktober 2014

Ik ben fan van... Ásgeir!

Deze knappe blauwogige singer-songwriter komt uit IJsland! Dat is weer eens wat anders. Ásgeir (spreekt het zo uit) komt uit een gat waar veertig mensen wonen. Dus zijn dorpsgenoten hadden waarschijnlijk niet lang nodig om te ontdekken dat de 22-jarige een groot talent was. Hoe hij daarbuiten bekend is geworden, blijft de grote vraag.

Zo'n twee jaar geleden heeft hij zijn eerste album uitgebracht: Dýrð í dauðaþögn. Gelukkig heeft hij zijn IJslandse album ook in het Engels opgenomen want hier kan ik geen chocola van maken. Zo begrijp ik toch net iets meer van zijn mooie teksten. Een voorbeeld hiervan is het prachtige nummer Leyndarmál, wat in het Engels King and Cross is. Ook al is de tekst in het IJslands erg mysterieus, ik geef toch de voorkeur aan de Engelse versie. Daarnaast heeft hij echt een geweldige cover van Heartshaped Box uitgebracht. Ik ben normaal absoluut niet van de covers, en al helemaal niet als het origineel zo sterk is. Toch vind ik de versie van Ásgeir stiekem zelfs mooier.

Helaas heb ik zijn concert in Paradiso begin september net gemist. Ik hoop maar dat ik hem snel tegen ga komen want live moet hij ook erg goed zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen