donderdag 30 oktober 2014

Moïra Fowley-Doyle - The Accident Season

Omdat ik dit jaar ambassadeur van Blossom Books ben, kreeg ik de geweldige kans om een heleboel manuscripten te lezen van boeken die nog uit moeten komen. Ik heb onder andere The Accident Season van Moïra Fowley-Doyle gelezen. Dit boek staat gepland voor juli 2015.
 
Het verhaal begon al heel goed. Cara ontdekt dat een meisje bij haar op school op de een of andere reden op al haar foto's staat. Foto's van school, foto's met haar vrienden, zelfs foto's van vroeger. Niet allemaal duidelijk. Soms alleen een stukje van haar haar, soms alleen haar rok. Maar overal heeft ze dezelfde bezorgde blik. Behoorlijk creepy. Daar hou ik van.
 
Het verhaal zorgt echt voor een onbehaaglijk gevoel. Het stoffige oude huis, de ongelukken, de manier waarop Elsie steeds in de foto's verschijnt. Er is een constante spanning door het hele boek heen, wat ervoor zorgt dat ik verder MOET lezen. En als er dan een tijdje niets gebeurt, is het spannend omdat je verwacht dat er iets gaat gebeuren. Toen ik dit boek las, voelde ik me een beetje alsof ik zenuwachtig was. Zoals bij het kijken van een horrorfilm. Je weet dat er iets gaat gebeuren omdat de spanning langzaam opgebouwd wordt. Toch schrik je. Die 'tension' in het boek maakt het echt goed.
 
Wat ik echt wel een heel groot nadeel vond, was dat het taalgebruik echt ontzettend zakelijk was. Heel strak en zonder humor, dat is toch iets waar ik aan moet wennen. Ik voelde weinig emoties bij de karakters. En als iemand dan een keer gevoelens toonde, werd dat heel snel weer afgekapt. Vanaf het einde van het feest vind ik het verhaal ineens heel lastig te volgen. Heel chaotisch. Ik weet niet meer wat werkelijkheid is en een illusie. Wat dromen zijn en wat herinneringen. Daarnaast vond ik het heel erg vervelend dat er als één van de karakters een vraag stelde aan een ander persoon, die persoon meestal geen antwoord gaf. Er werd gewoon overheen gepraat. Het einde is ook echt een anticlimax. Er is een best wel logische verklaring voor the accident season. Een teleurstelling dus.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen