vrijdag 9 januari 2015

Ally Condie - Atlantia

Ik had best wel hoge verwachtingen voor Atlantia van Ally Condie. Deels omdat de serie Matched echt te gek was en deels omdat het verhaal meteen met een goede plottwist begon. De zussen Rio en Bay wonen in Atlantia, de welbekende stad onder water. Op een bepaald punt in je leven mag je kiezen of je in Atlantia blijft wonen, the below, of dat je kiest voor de opoffering en op het land gaat leven, the above. Rio droomde er altijd al van om weg te gaan uit Atlantia, om de sterrenhemel te kunnen aanschouwen en de zon op haar huid te voelen. Haar zus Bay daarentegen haalt haar over samen in Atlantia te blijven.

Tijdens de ceremonie kiest Rio voor the below, zoals afgesproken. Bay kiest the above, wat als een complete schok komt. Ik was echt best wel verrast en was meteen ontzettend nieuwsgierig naar waarom dit gebeurde. Mijn enthousiasme werd behoorlijk snel getemperd toen ik er achter kwam dat het verhaal heel veel tijd had om op gang te komen en er niet veel spannends gebeurde. Het hele verhaal voelde vreemd aan. Ik kon er niet echt achter komen wat voor verhaal dit was. Niet echt een roman, geen spannend verhaal, het had nog het meeste weg van een soort mysterie-achtige detective. Het hele verhaal gaat erover hoe Rio zich voorbereid om naar het land te gaan, het grootste gedeelte bestaat uit geld verdienen. Niet echt heel interessant. Ook het einde was een grote teleurstelling. Rio moest Atlantia blijkbaar redden maar dat was niet echt duidelijk. Een goede, spannende slotscène had het boek ook niet. Echt heel erg jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen